- Úvod
- Rob-Majkl (9.7.2006, Živohošť)
- Majkl-Rob (9.7.2006, Živohošť)
- Rob-Áda, Majkl (10.7.2006, Živohošť)
- Rob-Majkl (12.1.2008)
- Majkl-Rob (22.7.2008)
- Rob-Majkl (27.9.2008)
- Áda-Rob (19.12.2008)
Úvod
Motivace
Proč si nejen nad sklenkou brandy nejen po sobotách nepřehrát nezapomenutelné partie hráčů, kteří potili krev mnoho desítek hodin (v sumě) nad šachovnicí?
Protože je děsná otrava stavět základní pozici, číst pečlivě tah po tahu a provádět je. Tak proto.
Ještěže se s nástupem revolučních technologií (JavaScript, Java applety atd.) tato dřina smrskne na pouhé klikání na tlačítko v interaktivním diagramu! (Jiná věc je, že někdo ten zápis partií musel přepsat do počítače, každý tah v každé partii provést, prověřit a případně opravit chyby. Talk about too much time on someone's hands. 26.3.2013: Well, to byly časy... A především opravovat chyby, které vznikly při úplně jiné herní disciplíně - drunk chess - je obtížné jako prase.)
Všechny diagramy byly vygenerovány pomocí výborné webové služby. Tímto děkuji jejím tvůrcům.
Ukázka partie stylem "hraju sama":
Notace
Šachová notace není vůbec složitá, k jejímu porozumění si stačí vštípit několik základních konceptů. Potřebná vymezení pojmů a použité značky shrnuje následující tabulka:
Značka | Význam |
---|---|
K | král / king |
D / Q | dáma / queen (pozor, ne královna, proboha!) |
V / R | věž / rook |
S / B | střelec / bishop |
J / N | jezdec / knight (pozor, ne kůň!) |
p | pěšec / pawn |
kámen | král, dáma, věž, střelec, jezdec[,] nebo pěšec |
figura | kámen, který není pěšcem |
O-O | krátká rošáda |
O-O-O | dlouhá rošáda |
x | bere (ve smyslu kámen bere jiný kámen) |
+ | šach (za tahem) |
# | mat (za tahem) |
! | silný tah (za tahem) |
!! | velice silný tah (za tahem) |
? | slabý tah (za tahem) |
?? | hrubá chyba (za tahem) |
?! | pochybný tah (za tahem) |
!? | překvapivý tah (za tahem) |
a až h | sloupce šachovnice (součást tahu) |
1 až 8 | řady šachovnice (součást tahu) |
1-0 | partii vyhrál bílý (za posledním tahem) |
0-1 | partii vyhrál černý (za posledním tahem) |
1/2-1/2 | partie skončila remízou (za posledním tahem) |
* | partie je stále rozehrána (za posledním tahem) |
Bílý je vždy v "názvu" partie uveden jako první. Výchozí pole kamene nemusí být v zápisu specifikováno, pokud tím nedojde k nejednoznačnosti tahu. Označení táhnoucího kamene je možno u pěšce vypustit.
Příklady zápisu:- 2. e4 e5 - Bílý táhne ve druhém tahu (2.) pěšcem (před označením pole e4 není specifikace kamene - jde tedy o pěšce) na pole e4 (e4). Černý táhne ve druhém tahu (ano, stále se jedná o druhý tah) pěšcem na pole e5 (e5).
- 5. Nxe5 Bxe4 - Bílý táhne v pátém tahu (5.) jezdcem (N) a bere (x) černý kámen na poli e5 (e5). Černý táhne v pátém tahu střelcem (B) a bere (x) bílý kámen na poli e4 (e4).
- 7. dxc6 O-O-O - Bílý táhne v sedmém tahu (7.) pěšcem ze sloupce d (d) a bere (x) černý kámen na poli c6 (c6). Černý v sedmém tahu hraje dlouhou rošádu (O-O-O).
- 11. Qxe6+ Rae7# 0-1 - Bílý táhne v jedenáctém tahu (11.) dámou (Q), bere (x) černý kámen na poli e6 (e6) a dává šach černému králi (+). Černý táhne v jedenáctém tahu věží (R) ze sloupce a (a) na pole e7 (e7) a dává mat bílému králi (#). Partie končí vítězstvím černého (0-1).
- Hlavičky partií, výsledky partií, čísla tahů a tahy samotné, které byly součástí partie, jsou vysázeny obyčejným písmem bez dekorace.
- Vše kromě hlaviček partií, výsledků partií, čísel tahů a tahů samotných (tedy vše, co je nějakým způsobem neobvyklé nebo nad rámec běžného zápisu partie) je vysázeno tučným písmem (např. doplňující komentáře, vrácené tahy, informace o výsledku partie atd.)
- Vrácené tahy (tj. takové, které nebyly nakonec součástí partie) jsou označeny komentářem "vráceno". Za nimi vždy přímo následuje opravený tah toho hráče, který vrácení provedl.
Veškeré glosy v zápisech tahů (např. označení silných a slabých tahů pomocí otazníků a vykřičníků, veškeré komentáře k tahům) jsou přepsány přímo z autentického zápisu partie na místě. Nikdy se tedy nejedná o jejich zpětné dopisování. Všechny zápisy jsou ve validním PGN formátu, který je široce podporován mnohým šachovým softwarem.
Způsob použití interaktivních diagramů:
Tlačítko | Funkce |
---|---|
<< | na začátek partie |
< | o jeden tah zpět |
> | o jeden tah vpřed |
>> | na konec partie |
Flip | otoč šachovnici |
Všechny diagramy jsou ve fázi po posledním odehraném tahu, pro návrat na začátek partie stačí stisknout tlačítko <<.
Pokud níže neuvidíte žádné interaktivní diagramy podobné tomu, který je v úvodu pro ukázku, tak je pravděpodobně máte zablokované. Pomoct může změna nastavení prohlížeče, případně změna prohlížeče. 30.3.2013: Zkusili jste také vypnout a zapnout počítač?
Závěr
Tímto Rob činí všechny níže uvedené partie nesmrtelnými. (A tímto tímto [sic] se zde začíná zovat jednoduše "Rob", ale o tom ještě možná později a jinde.)
Rob-Majkl
9.7.2006, Živohošť
Korektně rozehraná ruská hra ze strany černého, vysoce agresivní hra ze strany bílého. Kumulovaná výhoda dvou pěšců je tím citelnější, čím víc se partie chýlí ke koncovce. Po nedůsledném ústupu černého krále po relativně neškodném šachu 29. Rb7+ přichází trochu nečekaně smrtící rána.
[White "Jonák, Robin"]
[Black "Hrbek, Michal"]
[Date "2006.07.09"]
[Site "Živohošť"]
[Result "1-0"]
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. Nxe5 Nxe4
4. Qe2 d6
5. Qxe4 dxe5
6. Qxe5+ Be6
7. Bc4 Nc6
8. Qe2 Bb4
9. c3 Bc5
10. Bxe6 fxe6
11. Qxe6+ Qe7
12. Qxe7 Kxe7
13. d4 Bd6
14. O-O Rhf8
15. Re1+ Kd7
16. Bg5 b5
17. Nd2 h5
18. Re2 Rf5
19. Bh4 Rf4
20. Bg3 Rf5
21. Bxd6 cxd6
22. Rae1 b4
23. Nc4 bxc3
24. bxc3 d5
25. Ne5+ Kd6
26. Nxc6 Kxc6
27. Re7 Rg5
28. R1e6+ Kb5
29. Rb7+ Ka4
30. Ra6# 1-0
Majkl-Rob
9.7.2006, Živohošť
Variace královského gambitu ze strany bílého, ošemetné to zahájení. Následuje vyrovnaná jemná poziční hra, ale kritická chyba přichází při 19. Ng3, načež se pozice bílého úplně rozsype.
[White "Hrbek, Michal"]
[Black "Jonák, Robin"]
[Date "2006.07.09"]
[Site "Živohošť"]
[Result "0-1"]
1. e4 e5
2. Nc3 Nf6
3. f4 exf4
4. Nh3 Bc5
5. Nxf4 d6
6. d4 Bb6
7. Bb5+ c6
8. Ba4 O-O
9. Qf3 Bxd4
10. Nce2 Bb6
11. Be3 Re8
12. O-O-O Rxe4
13. Bxb6 Qxb6
14. {vráceno Nd3} Bb3 d5
15. {vráceno g4} h4 Bg4
16. {vráceno Qf2} Qf1 Nbd7
17. c4 Qc5
18. a4 Rae8
19. {vráceno a5} Ng3 Qe3+
20. Kc2 Qxg3
21. cxd5 Bxd1+
22. Qxd1 Qxf4
23. dxc6 Re2+
24. Kc3 R8e3+ {a bílý se vzdal} 0-1
Rob-Áda, Majkl
10.7.2006, Živohošť
Áda s Majklem hráli v jednom týmu. Po vyrovnaném zahájení přichází zbytečná chyba černého po 13. Nh4 s následnou vidlicí na dámu a věž, která vede k materiální převaze bílého. Ten si ji udrží až do konce partie, aby ve 44. tahu provokativně proměnil pešce jen ve věž. Talk about condescending playing.
[White "Jonák, Robin"]
[Black "Javůrková, Adéla"] {Hrbek, Michal}
[Date "2006.07.10"]
[Site "Živohošť"]
[Result "1-0"]
1. e4 g5
2. Nf3 e5
3. d4 f6
4. dxe5 fxe5
5. Bxg5 Be7
6. {vráceno Bc4} Qd2 Nc6
7. Bc4 h6
8. Bxe7 Qxe7
9. Nc3 d6
10. O-O-O Nb4
11. Nd5 Nxd5
12. Bxd5 Nf6
13. Nh4 Nxd5
14. Ng6 Qg5
15. Qxg5 hxg5
16. Nxh8 Nb4
17. Kb1 Bg4
18. f3 Bh5
19. g4 Bf7
20. Nxf7 Kxf7
21. h4 gxh4
22. Rxh4 Rf8
23. Rf1 d5
24. Rh7+ Kg6
25. Rxc7 dxe4
26. Rxb7 Nc6
27. Rb3 Nd4
28. Re3 exf3
29. Rxe5 Kf6
30. Re4 {vráceno Rc8} Rd8
31. Rd1 Nc6
32. Rxd8 Nxd8
33. Kc1 {vráceno f2} Kg5
34. Re1 Kxg4
35. Rf1 Ne6
36. Kd2 a5
37. Ke3 {vráceno Nc5} Ng5
38. c4 a4
39. c5 Kg3
40. Rg1+ Kh4
41. Rxg5 Kxg5
42. c6 Kf6
43. c7 Ke7
44. c8R Kd7
45. Ra8 a3
46. Kxf3 axb2
47. Rb8 Kd6 {a černý se vzdal} 1-0
Rob-Majkl
12.1.2008, ??
Bílý se po drobné kombinaci v 11. tahu dostává do materiální převahy jednoho pěšce, kritické je ovšem přehlédnutí černého se zdánlivě výhodnou vazbou jezdce na dámu po 15. ... Ba6 - to se ukazuje jako fatální chyba, načež po dobrání 17. ... Nxa7 je další nepozornost už poslední.
[White "Jonák, Robin"]
[Black "Hrbek, Michal"]
[Date "2008.01.12"] {16:53}
[Site "??"]
[Result "1-0"]
1. d4 b6
2. e4 Bb7
3. Nc3 c5
4. Be3 e6
5. Bc4 Nc6
6. d5 exd5
7. Bxd5 Nf6
8. Bg5 Qe7
9. Qe2 Qe5
10. Nf3 Qd6
11. O-O-O O-O-O
12. Bxf7 Qe7
13. Bd5 h6
14. Bxf6 gxf6
15. Nb5 Ba6
16. Nxa7+ Kb8
17. Qxa6 Nxa7
18. Qb7# 1-0
Majkl-Rob
22.7.2008, ??
Po velmi vyrovnaném zahájení a výměnách kamenů přichází zdánlivě nebezpečná vidlice po 20. ... Nc5 (ve skutečnosti neškodná), bílý správně reaguje výměnou věží, pak ovšem ztrácí jistotu po neuváženém 22. Rb5 (namísto jednoduchého efektivního 22. Qxa6) a toto zakolísání vede rychle k závěru partie.
[White "Hrbek, Michal"]
[Black "Jonák, Robin"]
[Date "2008.07.22"] {12:27-13:26}
[Site "??"]
[Result "0-1"]
1. d4 d5
2. e3 Nc6
3. c4 e5
4. Nf3 Bg4
5. cxd5 Qxd5
6. Be2 Bb4+
7. Nc3 Nf6
8. O-O Qa5
9. Nxe5 Bxe2
10. Qxe2 Nxe5
11. dxe5 Qxe5
12. Rd1 O-O
13. a3 Bxc3
14. bxc3 Qxc3
15. Bb2 Qb3
16. Rd3 Qc4
17. Rc1 Qa6
18. Rxc7 Rfd8
19. R7c3 Ne4
20. Rb3 Nc5
21. Rxd8+ Rxd8
22. Rb5 Nd3
23. Rb3 Nxb2
24. Rxb2 Qxe2 {a bílý se vzdal} 0-1
Rob-Majkl
27.9.2008, ??
Tohle je hodně vtipná partie (fatální chyba 9. Qf3 - na vidlici, pak ještě fatálnější 12. ... Bxe6 - dáma končí a následuje ohňostroj).
[White "Jonák, Robin"]
[Black "Hrbek, Michal"]
[Date "2008.09.27"]
[Site "??"]
[Result "1-0"]
1. e4 Nf6
2. Nc3 Nc6
3. d4 b5
4. d5 Nb4
5. Bxb5 c6
6. Bc4 cxd5
7. exd5 Qa5
8. Bd2 e6
9. Qf3 Nxc2+
10. Kd1 Nxa1
11. dxe6 d5
12. Nxd5 Bxe6
13. Bxa5 Bxd5
14. Bxd5 Rd8
15. Bxd8 Kxd8
16. Bxf7 a5
17. Qa8+ Ke7
18. Qa7+ Nd7
19. Bc4 h5
20. Qxa5 Kf6
21. Qd8+ {a černý se vzdal} 1-0
Áda-Rob
19.12.2009, ??
Bílý zahajuje hru netradičně (tzv. Orangutanem) a z uzavřené pozice zkouší velmi riskantní oběť jezdce po 9. d4 pro otevření sloupce g. Černý oběť přijímá, aby využil chyby bílého po 18. Rh1 a pronikl dámou do rozpadajícího se opevnění soupeře.
[White "Javůrková, Adéla"]
[Black "Jonák, Robin"]
[Date "2009.12.19"] {20:44}
[Site "??"]
[Result "*"]
1. b4 e5
2. c3 d5
3. e3 Nc6
4. g3 e4
5. Ne2 Bg4
6. Rg1 f5
7. Qa4 Qd7
8. Nf4 g5
9. d4 gxf4
10. gxf4 Nf6
11. Nd2 Rg8
12. Bb5 Bh5
13. Rg5 Rxg5
14. fxg5 Ng4
15. Bb2 Nxh2
16. Be2 Bxe2
17. Kxe2 f4
18. Rh1 Qg4+
19. Ke1 Qg2
20. Nf1 Qxh1 *